baskanij.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
    Welkom op de log van Bas Kanij, de vliegende music reporter !
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     klik op logo

    Translate WorldLingo

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    Releases
    te koop bij 
    sounds 
    klik op logo
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    Voor het gebruik van tekst of
    ander materiaal van deze blog
    neem eerst even contact op...
      
    If you want to use material
    from this blog
    please contact us first....
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    Check these weblogs 

     

     
     
     
     
     
     

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    Asrai Interview Margriet Mol

            Asrai Interview Margriet Mol januari 2007

     

    De muzikale wortels van Asrai gaan terug tot aan het begin van de jaren 80, toen de punk in de herfst van z’n hoogtijdagen verkeerde en de invloeden van de new wave en de gothic gerelateerde muziek van bands als Siouxsie And The Banshees opgang begon te maken. Opgericht in 1985 door de tweelingzusjes Karin en Margriet Mol en een toenmalige vriendin stond de band aanvankelijk nog met één been in de punk en het andere in de new wave/gothic scène. Op de eerste demo’s zoals ‘The Blue Tape’, ‘So Clear That You Couldn’t Tell Where The Water Ended And The Air Began’ en ‘Love Is A Lie’ is dan ook een frisse mengeling te horen van punk, new wave en het eerste aarzelende begin van de latere gotische klanken.  

    In de eerste jaren van het bestaan ging de band door het leven onder de voor de hand liggende naam Twins No Twins, maar toen er na een drietal jaren een bezettingswisseling plaatsvond, werd in 1988 besloten de naam om te zetten in die van Asrai, vernoemd naar een klein, vrouwelijk wezentje dat spontaan in water verandert wanneer het gevangen wordt of aan daglicht bloot gesteld. Hoewel de band dus in 1985 ontstond, zou het nog tot 1997 duren voordat het officiële debuut ‘As Voices Speak’ bij het Poison Ivy label het daglicht zou aanschouwen. Gitarist Rik behoorde toen inmiddels tot de vaste line-up. Bassist Martin en synths- en vioolspecialiste Manon zouden kort voor de opnames van het tweede album ‘Touch In The Dark’ hun opwachting maken. Op deze plaat was een muzikale verschuiving te horen naar een meer gotische sound, waarbij de punk en new wave roots nog slechts sporadisch doorklonken in de diepere lagen van de muziek, verscholen achter een muur van bombast. De plaat werd in 2004 uitgebracht door het onlangs ter ziele gegane label Transmission Records en geproduceerd door Roman Schoensee, die voor de laatste puntjes op de i assistentie kreeg van klasbak Sascha Paeth. Met dit prachtproduct op zak slaagde Asrai er in aan de duistere krochten der anonimiteit te ontsnappen en kon er vooral in Nederland en Belgie redelijk vaak opgetreden worden in grote zalen en op spraakmakende festivals. Zo stond de band ondermeer in 013 Tilburg en vond zij haar naam terug op de bill van Metal Female Voices. Tevens was er begin 2006 een tour door Mexico, één van de 36(!) landen waar ‘Touch In The Dark’ was verschenen. De bedoeling was later dat jaar diens opvolger in te blikken, maar door het verscheiden van Transmission Records kwam er een lelijke kink in de kabel. Gelukkig voor gothicminnend Nederland diende het Amerikaanse Season Of Mist zich vrij snel aan als kandidaat voor het uitbrengen van het derde album en na een redelijk korte periode van onderhandelingen werd een overeenkomst gesloten. Inmiddels zijn de opnames van dit eerste samenwerkingsverband van start gegaan. Sascha Paeth zal wederom van de partij zijn, ditmaal als volwaardig producer, en daarnaast zal ook Amanda Sommerville bereidwillig haar tijd en diensten ter beschikking stellen van de band. Het artwork voor het hoesje zal naar alle waarschijnlijkheid door Natalie Shaw ontworpen worden. Als alles naar wens verloopt, zal de plaat in de loop van het jaar door de Franse afdeling van het nieuwe label naar de winkels verstuurd worden.   

    De eerste muzikale stappen

    “Mijn broer was roadie bij een plaatselijk hardrock bandje. Op m’n dertiende kon ik voor het eerst mee naar één van die concerten en dat beviel me goed. De vibe van het live spelen sprak me aan en inspireerde me uiteindelijk om ook zelf wat te gaan doen.”

    Roots

    “Luisterde vroeger veel naar The Damned, The Cure, Siouxsie And The Banshees en The Birthday Party. Mijn wortels liggen bij de punk en de oorspronkelijke new wave en gothic. Dat soort muziek wordt gelukkig weer herontdekt. Belangrijk is wel dat je er voor open staat. Geen hokjesgeest dus.”

    Het begin van de band

    “Karin en ik waren een jaar of 16 en zaten toen eigenlijk nog midden in de punksfeer. Iedereen om ons heen zat in een bandje en dat betrof voornamelijk de jongens, weinig tot geen meiden en als er al één was, dan was dat meestal een vriendinnetje van iemand uit de band zelf die dan mocht gaan zingen. Wij wilden het anders. Het idee kwam eigenlijk bij Karin vandaan die samen met een vriendin van een vriend een band wilde oprichten. Karin ging in eerste instantie gitaar spelen, terwijl het andere meisje de bas voor haar rekening nam. Weer een andere vriendin werd de drumster. Pas daarna ontstond de gedachte dat het misschien wel leuk zou zijn als ik ook iets zou gaan doen. Nou ja, aangezien je gitaar spelen en zo niet aan mij over moet laten, dat gaat geheid mis, bleef er niet veel anders over dan te gaan zingen. In het begin klonk het allemaal wat zielig, een beetje als Olijfje van Popeye, maar dat lag hoop ik aan de apparatuur. Ha ha. Ondanks enkele line-up wisselingen zijn we redelijk lang een meidenband gebleven. Maar op een gegeven moment was de drumster weg. We voelden er niet veel voor om opnieuw iemand vanaf nul te gaan inwerken en omdat Karin zich daar steeds mee bezig had gehouden, had ze zoiets van  ‘Ik ga het nu maar zelf doen.’ Een vriend werd toen de nieuwe gitarist. Weer wat bandwisselingen later ontstond het clubje zoals het nu is. En dat voelt goed. De neuzen staan allemaal dezelfde kant op. Dat is heel belangrijk. Je moet gewoon dezelfde ideeen hebben en daar voor de volle 100% achter staan. Zoniet, dan kun je er net zo goed mee ophouden.”

    Podium

    “De eerste keer was best wel spannend. Ik was super zenuwachtig. We bestonden amper 6 weken en het  repertoire kende maar 6 nummers in totaal. Het was ergens op een party in Rotterdam. We hebben de set in totaal drie keer gespeeld. Allereerst voor de soundcheck en daarna nog twee keer op het podium.

    Maar ja, dat was natuurlijk allemaal ver voor Touch In The Dark, toen alles nog in de kinderschoenen stond. De echte vuurdoop was op Aalstrock in Belgie, omdat we toen voor het eerst onze zeg maar nieuwe muziek speelde. Het ging gelukkig goed. Vind optreden in Belgie sowieso leuk vanwege het enthousiasme van het publiek. Het geeft altijd een kick als de mensen lekker uit hun dak gaan en positief op je muziek reageren. In Zuid-Amerika gebeurt dat met name. We zijn begin vorig jaar in Mexico geweest en dat was een fantastische ervaring. Hebben in hele mooie, grote zalen gestaan en alles was perfect geregeld. Zijn daar echt super goed ontvangen.”

    Live of studio

    “Ik speel liever live. In de studio klinkt het allemaal wat kaal. Het is een andere manier van muziek maken, een andere discipline. Het eerste album hebben we trouwens live ingespeeld. Wel apart. Live is sowieso heel apart, omdat je gewoon lekker met z’n allen bezig bent. Spelen is voor mij een soort van uitje, lekker datgene doen wat we graag willen en dat is muziek maken.”
          
                                 
     
    Passie
    “Die wordt eigenlijk alleen maar groter. We zijn in de loop der jaren als band enorm gegroeid. Er zit werkelijk een immens verschil tussen de periode van voor en na Touch In The Dark. Net voor de opnames van die plaat kwamen Manon en Martin er natuurlijk bij. Vanaf dat moment zijn we ook meer met samples en keyboards gaan werken, waardoor we meer mogelijkheden hadden en een meer uitgebalanceerd geluid kregen, niet meer zo basic als voorheen en uiteraard met een andere insteek qua muziek. Daarnaast zijn er na het uitkomen van de plaat vele, nieuwe deuren voor ons geopend. Hebben veel getalenteerde mensen ontmoet, veel opgetreden. Dat houdt het allemaal spannend. Bovendien werkt het inspirerend.”

    Muzikale klimaat

    “Dat is op zich wel wat breder geworden. Kijk, er wordt op zich nu wel veel gedownload, waardoor platenmaatschappij onder druk komen te staan en daarom ook kritischer worden over het te investeren bedrag in een band, maar dat betekent toch ook weer dat een nieuwe lichting mensen met nieuwe muziek in aanraking komt. Ik heb bovendien het gevoel dat muziek weer wat meer leeft op het moment, zeker onder de jongeren. Die zijn sowieso wat live gerichter geworden, spelen zelf vaak ook in een band en zijn daardoor misschien wel sneller geneigd om te komen kijken. En dat is natuurlijk alleen maar goed.”

    Teksten

    “Ik schrijf in principe enkel vanuit mijn eigen ervaringen en visie, maar ik leg alles niet te uitgebreid uit. Wil het graag open laten, zodat anderen er zelf uit kunnen halen wat ze willen. Ik schrijf het meestal zoals ik het voel, maar zoals met alles blijft het een momentopname. Het lukt ook niet altijd; er moet wel iets borrelen.”

    Samenwerking

    “Zou graag eens met Diamanda Gallas samen willen zingen. Dat is een interessante zangeres, die vrij obscure muziek maakt. En Nick Cave. Lijkt me ook wel wat.”

    Doelstelling

    “Zou het liefst een leukere balans willen vinden tussen muziek en werk. Ik heb niet de illusie dat ik ooit rijk zal worden van de muziek, maar een beetje beter zou niet gek zijn. Het moet overigens wel leuk blijven en niet zo zijn dat je hobby, wat het nu eigenlijk is, je werk wordt in die zin dat je het gevoel krijgt dat je muziek maakt omdat het moet. De creatieve geest moet niet gedwongen worden.”

    Nieuwe cd

    “We hopen in september. De opnames zijn reeds van start gegaan. Ik weet nu nog niet precies hoe alles zal verlopen, maar ik kan wel vast beloven dat het een afwisselende plaat zal worden.”

    Anecdote

    “We waren op de terugreis vanuit Mexico bij de douane daar. Vraagt één van die mannen: ‘Can I please see your check in?’  Maar ik verstond dus chicken in plaats van check in. Begreep er dus helemaal niets van. Had zoiets van ‘wat moet ie nou met een kip’. Heel stom achteraf. Wordt er af en toe nog mee gepest, maar dat went. Stop de volgende keer gewoon echt een kip in mijn tas, zo’n namaak rubber ding. Hebben we dat ook weer gehad.”

    www.asrai.net
     
    Bas Kanij 
                                         
     

     

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Hou mij op de hoogte
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl